Săptămâna Europeană a Mobilității – România Schimbă PET-ul cu biletul

CP – Pe 16 septembrie locuitorii din municipiul Buzău vor putea călători cu mijloacele de transport în comun în schimbul deșeurilor, concomitent cu locuitorii din alte 64 de orașe din țară

Săptămâna Europeană a Mobilității va fi sărbătorită la nivel național printr-o campanie inedită desfășurată în 65 de orașe din țarăRomânia Schimbă PET-ul cu biletul.

Vineri, 16 septembrie2022,locuitorii din municipiulBuzău și din alte 64de orașe din toate județele țării vor putea călători cu mijloacele de transport în comun în schimbul a 5 deșeuri. Inițiativa aparține Asociației Act for Tomorrow și Kaufland România, fiind realizată la nivel național în parteneriat cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, în cadrul programului național Vinerea Verde.

Primăria Municipiului Buzău s-a alăturat ca partener local al acțiunii, fiind implicată în toate etapele de realizare ale campaniei și oferind susținere în organizare. De asemenea, societatea locală de transport Trans Bus susține campania prin oferirea de reduceri la achiziționarea biletelor pentru această acțiune.

În municipiulBuzău, campania se desfășoară în parcările magazinelor Kaufland din localitate situate în:Bd. Uniriinr. 1, Str. Frăsinetnr. 15.

Cei dornici să participe trebuie să aibă la ei 5 deșeuri (PET-uri, doze de aluminiu, sticlă) și să le introducă în aparatele automate de colectare Tomra, puse la dispoziție de Kaufland România.În urma acestui proces, pentru cei ce au colectat deșeurile separat, automatele vor elibera un cupon în baza căruia vor primi biletul de autobuz pentru două călătorii de la voluntarii prezenți la fiecare punct de colectare. Campania se desfășoară pe 16 septembrie, în intervalul 09:00-17:00, în 134 de magazine Kaufland România.

Pornind de la succesulcampaniei din cele 9 orașe în care a fost realizată în ultimii 2 ani, inițiatorii au decis să facă un pas înainte către un viitor sustenabil și au hotărât extinderea acesteia la nivel național în 65 de orașe din toate județele țării.

Campania are ca obiective încurajarea folosirii transportului publicși promovarea colectării separate adeșeurilor carevor fi transformate în noi resurse.Totodată, campania are și un obiectiv social, acela de a accesibilizatransportul public.Practic, cetățeniivorvenicu 5 PET-uri/doze/sticle la oricaredintremagazineleKauflandșivorprimiînschimb un biletpentrumijloacele de transport încomun.

Extinderea campaniei este posibilă datorită faptului că de pe 1 septembrie 2021 toate magazinele Kaufland din țară dispun de infrastructuri de colectare separată de tip self-service pentru trei tipuri de ambalaje: PET-uri (cu volum de până la 3 litri), sticlă și doze de aluminiu (cu volum de până la 1 litru), compania devenind astfel primul retailer din Româniacare oferă o rețea de automate de colectare separatăla nivel național. În plus, în cadrul campaniei „Să reciclezi e mai ușor decât crezi”, toți consumatorii care vor adopta un comportament ecologicprimesc cupoane de 10% reducere, la fiecare 5 ambalaje colectate, pentru o anumită categorie de produse ce se actualizează lunar cu sprijinul furnizorilor. Pentru perioada 14-20 septembrie vor exista reduceri pentru toată categoria  de sucurinecarbonatate.

Toate PET-urilecolectateîncadrulcampanieivor fi transmisecătrefabricile de reciclare, undevor fi transformateînnoimateriale.

Primăriile din orașele participante în campanie au fost invitate să se alăture ca parteneri și să susțină implementarea acesteia în orașele lor.

Campanii similare au fost desfășurate și în alte mari orașe din lume și au avut rezultate extrem de bune: Roma (Italia), Istanbul (Turcia), Beijing (China), Surabaya (Indonezia). De exemplu, în Istanbul, înprimul an al campaniei au fostcolectate 4.1 milioane de PET-uri, echivalentul a 75.000 kg de plastic.

Mai mult decât atât, în ultimul an numeroase state din Europa au început să ia măsuri în vederea accesibilizării transportului public, acestea având atât obiective sociale, cât și de mediu. De exemplu, proiectul pilot al biletelor de 9 euro pentru transport public implementat de Germania pentru 3 luni, a fost un succes, 52 milioane de persoane achiziționând biletul. Potrivitunuisondaj VDV, 15% din utilizatoriiabonamentului au declaratcăfărăpreţul special nu ar fi călătoritaşa cum au făcut-o. De asemenea, la nivelulimpactuluiasupramediului,programul a generat o reducere de 1,8 milioane de tone a emisiilor de CO2, iarpoluareaaerului a scăzut cu 7%. UrmândexemplulGermaniei, din 1 septembrieSpania a lansat un program de gratuitatepentrutrenurile locale șiregionale.

Extindereacampaniei la nivelnaționalreprezintăunuldintreobiectivelepe care le-am avutîncăde la lansarea campaniei „Schimbă PET-ul cu biletul”. Ne bucurăm că alături de Kaufland România și Ministerul Mediului vom reuși să replicăm această campanie într-o mișcare națională. Credem cu tărie că România trebuie să țină pasul cu noile direcții europene, potrivit cărora încurajarea folosirii transportului public reprezintă una dintre cele mai importante soluții pentru problema poluării aerului cauzată de transportul auto din marile orașe. De asemenea, vomsusține primăriile care doresc să transforme campania într-o inițiativăpermanentă pentru orașele lor.”a declaratAndrei Coșuleanu, PreședinteleAsociației Act for Tomorrow.

„Ne bucurăm că putem pune la dispoziția acestei campanii strategice dezvoltată alături de partenerii noștri de la Asociația Act for Tomorrow, infrastructura de colectare a deșeurilor disponibilă în toate magazinele Kaufland din țară. De asemenea, suntem fericiți că am reușit să creștem campania  „Schimbă PET-ul cu biletul” de la o inițiativă locală la una națională și să oferim astfel locuitorilor din 65 deorașe din țară, pe lângă infrastructura de colectare și bilete de autobuz gratuite și, în acest fel, să încurajăm utilizarea mijloacelor de transport în comun. Astfel reușim să transformăm în realitate viziunea noastră Mai puțin plastic – Circuite închise”, asumată prin strategia Reset Plastic a Grupului Schwarz.a declarat Katharina Scheidereiter, CSR Manager Kaufland România.

Campania „Schimbă PET-ul cu biletul” s-a bucurat în ultimii 2 ani de un real succes în rândul locuitorilor din Constanța, Craiova, Iași, Timișoara, Buzău, Galați, Sibiu, Oradea și Baia Mare,peste 6.700 de persoane participând în program. Aceștia s-au mobilizat exemplar și au colectat peste 3.300 kg deșeuri, oferind un răspuns pozitiv și contribuind la dezvoltarea unor orașe mai curate, prin implicare și responsabilitate.În 2021, Campania „Schimbă PET-ul cu biletul” a câștigat locul I la categoria mediu, în cadrul Romanian PR Awards, cea mai importantă competiție de PR din România.

Totodată, campania face parte și din Programul Național Vinerea Verde, inițiat de Ministerul Mediului, o inițiativă menită să reducă poluarea cauzată de transportul cu mașinile personale în marile orașe, prin care toți cetățenii sunt încurajați să utilizeze transportul alternativ pentru deplasarea la și de la serviciu.