În perioada 14 – 15 aprilie 2016, Capitala Olandei a găzduit Reuniunea informală comună a miniștrilor mediului și miniștrilor transporturilor din Uniunea Europeană. Delegația României a fost reprezentată la dezbateri de ministrul Mediului Cristiana Pașca PALMER și Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, alături de specialiști din ambele ministere de resort. Temele supuse discuțiilor în cadrul reuniunii au fost: Mobilitatea “verde” – combustibili curați și tranziția către emisii zero; Explorarea scenariilor viitoare privind inovarea pentru mobilitate inteligentă și “verde” la nivel european; Aviație și transportul maritim – Acțiuni necesare ca urmare a adoptării Acordului de la Paris la COP 21 în contextul negocierilor din cursul acestui an sub ICAO și IMO. “Reuniunea din Amsterdam a fost cu totul inovativă, de la discuțiile interactive între statele participante până la premiera europeană provocată de Președinția olandeză, de a pune la aceeași masă miniștrii mediului și cei a transporturilor. Astfel, tranziția spre ceea ce Europa își dorește într-un viitor nu foarte îndepărtat, transporturi cu emisii zero, a fost demarată prin discuții transversale, între domenii care până acum erau tratate distinct. Această politică de abordare va fi continuată și de Slovacia, care va prelua Președinția Consiliului European și care anunță un viitor Consiliu Informal de Mediu la care să participe miniștrii europeni ai mediului, transporturilor și energiei”, spune Cristiana Pașca PALMER, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor.
Discuțiile privind mobilitatea verde și inteligentă au evidentiat faptul că este nevoie de o abordare integrată europeană, care poate fi asigurată prin strategii comprehensive care să stimuleze inovarea. “Statele europene au punctat la unison că Europa este pregătită pentru tranziția spre transporturi cu emisii zero, fiind de acord că există atât tehnologie cât și o așteptarea a comunităților de business ca guvernele europene să creeze cadrele necesare unei tranziții în acest sens. Trecerea la transporturi cât mai puțin poluante este deja o necesitate în Europa: în România, de pildă, mai bine de 13% din emisiile de gaze cu efect de seră provin din sectorul transporturilor, iar 96% din acestea sunt datorate strict transportului rutier. De aceea viitorul stă în inovare, tehnologie și emisii scăzute”, mai spune Cristiana Pașca PALMER. În acest sens, au fost subliniate în cadrul Consiliului efectele creșterii mobilității asupra mediului cât și asupra sănătății umane și calitaății vieții în general. Tranziția către mobilitate verde și inteligentă, este și un obiectiv important în lupta contra schimbărilor climatice și pentru atingerea obiectivului de 2 grade, stabilit prin Acordul Global de la Paris. “România face pași concreți înainte în acest sens. În toate orașele din țară sunt aproape de finalizare planurile de mobilitate urbană durabilă, care trebuie să prevadă măsuri inteligente de organizare a traficului și programe de investiții pentru infrastructura mijloacelor de transport fără emisii. În paralel, Ministerul Mediului lansează Rabla PLUS, program prin care vrem să stimulăm populația să aleagă o mașină electrică în locul celei clasice. Numărul autovehiculelor electrice de pe șoselele din România este infim, comparativ cu cele din alte state europene: doar 600 față de zeci de mii, sau chiar sute de mii în alte state. Cred că asta se datorează în principal lipsei infrastructurii de încărcare în România a acestor tipuri de autovehicule, cu autonomie mai scăzută decât cele clasice. De aceea, prin Rabla PLUS vom finanța de anul acesta și inițiative de dezvoltare a acestei infrastructuri de alimentare”, a mai precizat Cristiana Pașca PALMER.
Leave a Reply
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.