„Vocea Transilvaniei”
La patru ani de la semnarea contractului de finanțare europeană de peste 13 milioane de lei, pentru pista de biciclete metropolitană Apahida – Cluj-Napoca – Floreşti, staţii de biciclete şi vehicule pe două roţi, proiectul se dovedeşte mai degrabă o himeră.Traseul nu este cunoscut publicului, standurile de biciclete, care au fost amenajate, stau de izbeliște, iar între timp clujenii se strofoacă să răzbată zilnic printr-un oraș sufocat de mașini. Cu toate acestea autoritățile afirmă că proiectul este în grafic și prezintă justificări pentru toate întârzierile.Proiectul „Retea de statii self-service de inchiriere de biciclete”, în valoare de peste 17 milioane de lei, din care 13 milioane de lei finanţare europeană, prin care autorităţile locale din Cluj-Napoca şi-au propus să încurajeze transportul cu bicicleta, trebuia finalizat iniţial în august 2013, însă a fost amânat după ce au fost necesare modificări la traseu.Termenul pentru ca proiectul să devină operaţional a fost împins pentru vara acestui an, însă a fost necesară o nouă licitaţie pentru gestionarea reţelei, astfel încât termenul este din nou prelungit, până în 2015.
Reclamă lipsă de transparenţă
Între timp, reprezentanţi ai asociaţiilor de biciclişti din oraş reclamă că municipalitatea refuză să prezinte publicului datele tehnice ale proiectului şi că în ultimii doi ani Clujul a regresat la capitolul piste de biciclete, unele fiind şterse, iar altele îngustate.Mai mult, lucrările desfăşurate în această vară în multe zone din oraş au afectat şi ele calitatea pistelor, susţin utilizatori ai mijloacelor de transport pe două roţi.
Am cerut primăriei să ne zică pe unde va fi amenajat traseul, cât de lată va fi pista, dar refuză să ne comunice aceste lucruri, se feresc să ne prezinte detalii tehnice. Proiectul acesta poate face şi rău, pentru că sunt spre exemplu anumite piste aprobate din 2008 sau 2009 a căror realizare a putut fi amânată pe motiv că va fi integrată în noul proiect. Pe de altă parte, dacă pistele acestea nu vor fi realizate ca lumea, pot face mai mult rău”, a precizat Radu Mititean, reprezentant al Clubului de Cicloturism Napoca (CCN).
El a menţionat că feedback-ul bicicliştilor este necesar, deoarece în condiţiile în care beneficiază de fonduri europene, proiectul nu va putea fi modificat timp de 5 ani de la realizare.
Licitaţie pentru administrarea reţelei
Reprezentanţii Primăriei Cluj-Napoca, beneficiarul proiectului, au precizat că proiectul, denumit generic şi “bike sharing” este în curs de realizare şi că chiar dacă au existat întârzieri este încă în graficul de realizare, de 18 luni, întrucât amânările nu au fost generate de deficienţe de executare a acestuia.
Amintim, lucrările de realizare a celor peste 15 kilometri de pistă şi a celor 50 de staţii de biciclete au fost câştigate de consorţiul Viacor Engineering – Rico Constanţa.
Proiectul are trei componente: piste – în curs de implementare, bicicletelele propriu-zise şi softul de administrare a reţelei. În privinţa celei de-a treia componente a trebuit organizată încă o licitaţie, care este în curs de atribuire, după ce a fost contestată”, a menţionat Oana Buzatu, purtătorul de cuvânt al Primăriei Cluj-Napoca.
Ea a menţionat că principalul motiv pentru care proiectul nu este încă operaţional este generat de necesitatea corelării componentelor acestuia, respectiv de corelarea cu numeroasele lucrări care au fost efectuat la reţele în mai multe zone din oraş.
Reprezentantul Primăriei a subliniat că din cele 50 de staţii de biciclete prevăzute în proiect 47 sunt în Cluj-Napoca, iar majoritatea lor au fost deja finalizate.
Mai mult, Oana Buzatu a specificat că proiectul va fi extins în următorul exerciţiu financiar de fonduri europene, 2014 – 2020.
Buzatu a precizat că municipalitatea a colaborat cu asociaţiile din domeniul biciclismului în vederea realizării acestui proiect şi că doreşte promovarea transportului cu bicicleta însă nu îşi poate permite soluţii radicale, de înlocuire a vehiculelor auto cu cele velo.
Lucrări corelate cu realizarea de trotuare în Floreşti
Primarul comunei Floreşti, Horea Şulea, a specificat că aceasta este doar partener în cadrul proiectului, dar că traseul a fost stabilit şi pista va putea fi realizată în paralel cu lucrările la trotuarele de pe marginea DN 1C – E 60, respectiv cu lucrările de introducere în subteran a cablurilor de pe stâlpi.
El a precizat că până dinspre Cluj-Napoca până în zona Polus Center pista va fi amenajată pe partea dinspre complexul comercial, din acea zonă urmând să continue prin partea dinspre uzina de apă. Pista va coti pe strada Plopilor, Muzeul Apei, după care se va îndrepta înspre strada Tineretului şi celelalte străzi din cartier.
Proiect de peste 17 milioane de lei
Reprezentanţii Agenţiei de Dezvoltare Regională Nord-Vest (ADR NV), care asigură implementarea proiectului, au menţionat că este vorba de un proiect complex, comunitar, dar la care nu se înregistrează alte gen de probleme decât cele specifice proiectelor europene.
Pentru proiectul „Reţea de staţii self-service de închiriere de biciclete”, beneficiar UAT Cluj-Napoca, contractul a fost semnat la 1 octombrie 2011, cu o valoare totală de 17.646.598,87 lei şi finanţare nerambursabilă de 13.417.130,56 lei, a informat ADR NV.
Trei modificări de act adiţional
Pe parcursul implementarii proiectului, au fost solicitate modificări ale proiectului, în 3 rânduri, de către beneficiar, ceea ce a dus la necesitatea aprobării unor acte adiţionale, inclusiv sub aspectul valorii totale şi a cotei de finanţare nerambursabilă, precum şi privind durata de implementare. Ultima solicitare de act adiţional se află în lucru”, a precizat Andreea Marcu, expert de comunicare în cadrul agenţiei.
Proiectul de “bike sharing” gândit de municipalitate presupune realizarea a 50 de staţii de biciclete, în special în Cluj-Napoca, dar şi Apahida şi Floreşti, amenajarea a peste 15 kilometri de pistă între aceste trei localităţi, respectiv dotarea staţiilor amintite cu 500 de biciclete ce vor putea fi accesate în baza unor carduri.
Leave a Reply
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.