Vrancea, judet pilot pentru supravegherea transporturilor de lemne

Peste 250 de agenti economici din Vrancea s-au inscris la testarea noului sistem informatic de monitorizare a transporturilor de masa lemnoasa din padure. Vrancea este inclusa in aceasta testare de la 22 august, iar timp de aproape o luna vor fi verificate problemele care pot aparea in implementarea noului sistem. Ulterior, noul sistem informatic si noile documente de insotire a lemnului vor intra in vigoare de la 8 octombrie.

Pana la inceperea testarii, firmele care asigura transporturi de masa lemnoasa trebuie sa le cumpere soferilor telefoane smartphone sau tablete care sa le permita accesul la noua aplicatie. Electronicele trebuie sa fie dotate cu GPS, facilitate care sa permita localizarea zonei de unde a plecat transportul de material lemnos. Astfel se elimina cazurile in care, de exemplu, un camion pleaca de la Vidra, iar soferul se inscrie in SUMAL si spune ca are un transport de lemn de la Gresu.
Reprezentantii Inspectoratului Teritorial de Regim Silvic si Vanatoare (ITRSV) Focsani au precizat ca, in aceasta etapa pilot, la testare vor participa numai firme din judetul Vrancea. Sanctiunile, deocamdata, vor consta doar intr-o notificare transmisa celor ce nu utilizeaza aplicatia. Ulterior, la a doua greseala, firmele vor pierde dreptul de a folosi documentele cu regim special.

Procedura pare sa fie simpla, au explicat reprezentantii ITRSV. Astfel, la plecarea lemnului din padure, un reprezentant al structurii silvice va introduce in telefonul/ tableta soferului toate datele despre transport. Ulterior, daca exista semnal GSM si se realizeaza conexiunea cu SUMAL – Sistemul informational integrat de urmarire a materialelor lemnoase – este generat un cod unic, care se inscrie in avizul de insotire a produselor.

SUMAL genereaza un cod unic precum si data, ora, minutul si secunda, pe care emitentul are obligatia sa le inscrie in avizul de insotire a lemnului, precum si in registrul de evidenta tinut de destinatar. In situatia in care transmiterea informatiilor se face dintr-o zona fara acoperire GSM, sistemul informatic genereaza un cod offline, care se inscrie in aviz, iar la intrarea in zona cu acoperire GSM sistemul genereaza codul unic.
Cristea Toma, consilier in cadrul ITRSV Focsani, a explicat ca este vorba de doua coduri diferite, cu numar diferit de caractere. Iar orice greseala la transcrierea codului in aviz duce la invalidarea acestuia. Practic, daca acest cod este scris gresit, la o verificare de catre echipele de control se va constata ca este un cod nevalid. Aceste verificari pot fi efectuate atat de inspectorii ITRSV cat si de ofiterii de politie, prin intermediul unor conturi speciale create de ITRSV.

 Noile reguli, valabile din aceasta toamna, sunt foarte dure, iar firmele care nu le respecta vor ramane fara lemne. Este vorba despre cazurile in care lemnul nu are aviz de insotire, in aviz nu este inscris codul unic sau codul offline, precum si de materialele lemnoase intrate in depozit fara aviz de insotire sau cu aviz de insotire in care nu este inscris codul unic sau avand cod unic invalid.

Smartphone pentru soferii camioanelor cu lemne

Telefoanele mobile si tabletele pentru soferi trebuie sa aiba cateva dotari minime pentru a permite accesul aplicatiei la SUMAL. Conform ultimelor norme, aparatele trebuie sa permita conexiune de date mobila, sa aiba receptor GPS integrat si, ca sistem de operate, fie Android 2.2 sau oricare din versiunile urmatoare, fie Windows Phone 8.
De mentionat ca din optiuni lipseste sistemul iPhone de la Apple. Aceste telefoane/ tablete trebuie sa aiba un abonament de date care sa dispuna de cel putin 100 mb trafic pe luna. In ceea ce priveste aplicatia „Wood Tracking”, aceasta se descarca gratuit prin intermediul ITRSV. Totodata, procedura de instalare a aplicatiei mentionate, respectiv componenta „agent Wood Tracking” si componenta de control „inspector Wood Tracking” se pun gratuit la dispozitia utilizatorilor pe site-urile www.ape-paduri.ro si www.apepaduri.gov.ro.

monitorul de vrancea

Be the first to comment

Leave a Reply